Oke, ik heb iets leuks voor vandaag! Laten we het spellenaanbod voor de 3DS bekijken! Als je eventjes goed kijkt zie je dat het merendeel een remake, port of referentie is van/naar een oud spel. Sterker zelfs: het is duidelijk te merken dat Nintendo op dit moment de 3DS gebruikt om haar oude fans terug te winnen. Maar gaan ze hier niet een beetje te ver mee?
We kunnen simpel beginnen: het aantal remakes op de 3DS is ronduit schandalig. Nintendo’s eerste twee A-titels (nee, Nintendogs en Pilotwings zijn géén A-titels, die twee spellen zijn pure koeienschijt) zijn allebei remakes van Nintendo 64-spellen. Star Fox 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Logisch natuurlijk, aangezien de Nintendo 64 veel spellen een doorbraak naar 3D heeft geleverd. Maar ja, tegenwoordig is een deel van die titels door het verouderde 3D haast onspeelbaar. Super Mario 64 is onder andere bijna onspeelbaar voor de moderne gamer. Iedereen die Super Mario Sunshine heeft gespeeld is deze soepele besturing en camera gewend. Om nog maar niet te spreken van Super Mario Galaxy… Tja, dan is het logisch dat de 3DS heerlijk is voor remakes. Helaas blijken veel fans er nog mee blij te zijn ook. Er wordt al geschreeuwd om remakes van The Legend of Zelda: Majora’s Mask en Super Mario Sunshine. Geen probleem, maar vooral de eerste is niet nodig. Wat is er zo moeilijk aan nieuwe spellen? Een remake van Super Mario Sunshine kan ik wel mee leven, aangezien het, als je door de foutjes heen kijkt, een geweldig spel is. Zonder de foutjes is het een topper.
Maar goed, weer naar de 3DS. De toppers waar Nintendo deze winter mee aan komt (Super Mario 3D Land en Mario Kart 7) zijn wél compleet nieuwe spellen. Of toch niet. Super Mario 3D Land lijkt wel een ‘best-of complicatie’ te worden. De verwijzingen naar oude spellen zijn niet op een hand te tellen. Wasbeerpak? Airships? De titel? Overduidelijk, of niet? Mario Kart 7 dan. Waarschijnlijk wil Nintendo terug naar voordat Mario Kart volgens de ‘hardcore karters’ een itemspamfest was. Ik durf je te zeggen dat dit geen goed nieuws is. Mario Kart Wii mocht dan wel wat over the top zijn qua items, maar Mario Kart: Super Circuit is voor nieuwe Mario Kart-spelers ronduit vreselijk. De muntjes waren simpel stom, de banen waren saai (ookal lijkt dit niet voor Mario Kart 7 te gelden) en de items waren nou ook niet geweldig. De Spiny Shell als voorbeeld. De Blue Shell kwam veels en veels te vaak voor in Mario Kart Wii, maar in Double Dash en DS kwamen ze precies genoeg voor. De Spiny Shell is vreselijk naaiend (hij kan alle spelers op de baan raken), zeker omdat de nummer 1 door die muntjes júíst het makkelijker heeft. Tja…
O ja, de Eshop. Het is wel duidelijk hier he. Allemaal NES-spellen in 3D en veel goede Gameboy spellen. Met de GBA-spellen bij het ambassadeurprogramma wordt mijn standpunt nog meer bevestigd.
Wat probeer ik hier mee te zeggen? De 3DS lijkt wel een complicatie van de beste spellen voor dat de Gamecube kwam. Elk spel van Nintendo bevat op zijn minst een verwijzing naar een oud spel. In 2012 is het misschien ietsje beter, ookal weet ik het niet zeker. De terugkeer van Pit en de nieuwe/oude Animal Crossing zijn zeer onheilspellend, maar het is positief te noemen dat Paper Mario een nieuwe weg inslaat. We zien wel