Ik begreep niet hoe en waarom, maar ik haatte Super Mario 3D Land toen ik het op de E3 zag. Het was direct een grote tegenvaller voor mij. Het zag er niet uit als een echte 3D-Mario zoals ik hoopte. De maanden daarna kwam ik er steeds meer achter waarom ik het spel geen zak aan vond. Daar zijn ook nog eens extra's bijgekomen.
Het eerste is dat New Super Mario Bros-stijltje. Ik vond dat sowieso een irritant spel. Het niveau was voor kleine kinderen die nog niet snappen hoe een rits van een jas werkt, de stijl was om te janken en originaliteit en creativiteit waren heel erg ver te zoeken. Dan pak je de ronduit perfecte 3D-formule... en meng je het. De 3D-serie staat juist om zijn creativiteit bekend. Meng dat dan níét met het inspiratieloze New Super Mario Bros. Niet! Wat ook weg is is de sfeer. Mario 3D Land is zo sfeerloos als drie deftige mannen die samen een glaasje sinas gaan drinken. Oef. Sunshine, Galaxy 1, Galaxy 2, wat een sfeer. Vooral de eerste wordt vooral gedragen door een heerlijk sfeertje. Wat krijg je als je bijvoorbeeld Galaxy pakt en al de kleuren en sfeer er uit perst? Juist ja: Super Mario 3D Land.
De hub is ook weg. Voor mensen die het woord niet al te goed kennen: dat is dus zo'n plaats waar je in een 3D-spel heel de tijd begint (Delfino Plaza uit Sunshine of de Mario Ship uit Galaxy 2). Die is ook weg. Nu krijgen we een map! Woepdiedoe LOLROLFMAO! In eerste instantie moeten we maar niet hopen dat hij van het niveau New Super Mario is, want daar kreeg je een uitgekleed mislukt Mario Party bord. Zou trouwens zomaar kunnen, dat ze alle afgekeurde borden die zijn gemaakt bij Mario Party gebruiken voor New Super Mario Bros. Is ook wel een goed idee, kunnen ze recyclen. Met een mooie campagne kunnen ze dan ook nog zeggen dat ze voor groen gaan. Nintendo herbruikt oude borden van Mario Party als wereldmappen voor New Super Mario Bros voor een beter milieu. Moeten ze eens over denken.
Oké, ik haak af. Weer over de mappen. Dat speelt niet zo leuk als een hub. Ik meen het, dat was in Mario Galaxy 2 al wat minder, maar nu... ach ja, misschien is de gameplay wel leuk... o ja waarschijnlijk ook niet sorry hoor. Het gebruik van 3D is ronduit vervelend. Ik kan dus kiezen voor een vreselijk oneerlijk spel of knallende koppijn, omdat Nintendo te beroerd is om er achter te komen dat het 3D niet ver ontwikkeld is en dat veel mensen daar nit tegen kunnen. Zucht. Nintendo gaat daarbij ook nog eens oude power-ups recyclen (bedenk zelf wat leuks?) en de sterren, die horen bij 3D, zijn vervangen door vlaggen. Wat triest is dit.
Waarschijnlijk wordt het wel een leuk spel hoor, daar niet van. Maar goddelijk... dat gaat het op deze manier nooit worden. Helaas.